A început sezonul evaluărilor

Ieri, Forbes a băgat anuala clasificare a cluburilor sportive.

Prilej pentru presa sportivă să arunce cu titluri dragi celor ce vad doar alb în faţa ochilor şi se trezesc fredonând “Hala Madrid”. În aceeaşi măsură, prilej pentru cei ce îşi trăiesc viaţa în roş-albastru de a arunca supremul “noi avem titlurile”, de parcă despre asta ar fi vorba în propoziţie.

Bun, clasamentul este o estimare “Forbes” care şi notează în subsol: “Forbes’ team values are enterprise values (equity plus debt) based on current stadium deals (unless a new stadium is pending).” Keyword: stadium deals.

O estimare proprie Forbes, care învârte nişte cifre şi estimări (mai mult sau mai puţin conectate la realitate) pentru a ajunge la acel top în care – atenţie! – doar o singură echipă e listată la bursă (@ManUtd la NYSE). Or, valoarea dată direct de piaţă reprezintă un indice solid (mai solid decât estimările din ochi) despre cât valorează o companie.

Pe de altă parte, pe 8 iunie bloomberg.com (citând brand finance) spunea ceva uşor diferit, luând un alt punct de reper (valoarea mărcii, brand-ului): în ciuda a două sezoane mai puţin reuşite, Manchester United este cel mai valoros brand de fotbal din lume (iar metodologia de calcul este prezentată aici).

E ceva în neregulă cu aceste două estimări pentru că e greu de perceput cum un club cu un brand de 1.2 miliarde USD are o valoare de 3.1 miliarde USD (şi o valoare de piaţă de 2.9 miliarde USD) iar un club cu un brand de 873 de milioane de USD are o valoare estimată de piaţă de 3.26 miliarde USD. Şi nu, nu băgaţi aia cu tricourile lui CR7 şi Bale, că nu ţine.

(sursă foto)