Peste 500 milioane de euro? Done.

Delloite a publicat „Footbal Money League 2013”. Treaba interesantă pe care o prezintă oamenii de acolo este că pentru prima oară în istorie, un club sportiv încasează peste 500 de milioane de euro într-un an. Clubul cu pricina – nu e o surpriză – e Real Madrid (los lactaticos cum îmi place mie să îi alint), care pe lângă depăşirea barierei de 500 de milioane de euro mai face ceva: rămâne pentru a opta oară consecutiv pe primul loc în Money League, egalând performanţa lui Manchester United.

Fără a fi cu masterul la London School of Economics, putem vedea cam aşa:

– Manchester City, Borusia Dortmund şi Napoli sunt echipele (din Top 20) cu cele mai mari salturi – 5 poziţii. La ultimile două se vede treaba că performanţa sportivă a avut un impact major. La prima – contractele şugubeţe cu clienţi de prin Orientul Mijlociu.

– cu excepţia rocadei Chelsea – Arsenal, top 6 rămâne neschimbat. Două din Spania (Real, Barca), trei din Anglia (United, Arsenal, Chelsea) şi una din Germania (Bayern). Top 10 e completat de Manchester City,  AC Milan, Liverpool, Juventus.

Juve (31,8), Milan(33,8) şi City(38,1) au cele mai mici încasări în ziua meciului. Primele două confirmă scăderea interesului pentru fotbal în Italia. Pentru cea de a treia… hai să dăm vina pe stadionul mic. Ca idee, Realul a făcut 126,2 şi United 122, fiecare mai mult decât toate cele trei la un loc.

Bayern Munchen are cea mai atipică structură a veniturilor. Deşi au prins finala UCL pe Allianz nu au reuşit să facă nici măcar 85 de milioane de euro „în ziua meciului” (locul 6). Pe de altă parte conduc autoritar topul la venituri comerciale cu 200 de milioane de euro, pe 2-3 fiind spaniolii cu câte 187 de milioane. Adidas, Imtech, Samsung şi alţii au contribuit din plin la cele 200 de milioane.

contractele separate pe care Real şi Barca le au privind drepturile de televizare şi-au făcut treaba: 200 de milioane pentru Real, 180 pentru Barca. Chelsea beneficiază de câştigarea UCL şi face şi ea un 140 de milioane.

– top contribuţii la venituri. comercial: Bayern – 55%, drepturi de televizare: AC Milan – 49%, ziua de meci: Arsenal – 41%.

– cu mica excepţie Hamburg (48%), toate echipele germane prezente în top 20 au peste 50% din venituri provenind din activităţi comerciale. Par a fi cel mai bine pregătite pentru FFP-ul lui Platini.

italienii şi francezii îşi fac banii preponderent din drepturile de televizare – toate sunt în jur de 50%.

– primele 3 au procente echilibrate între cele trei surse de venit.

Restul documentului îl puteţi găsi chiar pe site-ul Delloite.

Footbal Money League